Home / Conversie-optimalisatie  / Een redesign, is dat nodig?
Webdesign; is een redesign nodig?

Help anderen door dit artikel te delen

Na heel wat websites gemaakt te hebben en jaren in de online marketing te zitten loop ik vaak tegen dit onderwerp aan. Ik word vaak gevraagd door ondernemers om hun website onder handen te nemen, want deze blijkt niet effectief genoeg. 10 van de 10 ondernemers vragen om een redesign, een nieuw ontwerp wat hun website nieuw leven in moet blazen. En 9 van die 10 keer blijkt dat eigenlijk helemaal niet nodig. Waarom?

Herken je dit?
Je hebt een website/webshop, maar de lage conversie begint je op te vallen. Zo vallen de verkopen in je webshop tegen, de aanvragen voor afspraken of er wordt te weinig gereageerd. Je hebt een krap budget, maar overweegt om je website een opknapbeurt te geven door een redesign om je conversie op te krikken. Je hebt al wat rondgekeken en misschien zelfs al offertes opgevraagd. Maar is dat eigenlijk wel realistisch?

 

Redesign versus conversie-optimalisatie

Als jij jezelf, deels of in geheel, herkent in bovenstaande vragen, dan help ik je graag. Je hebt namelijk twee opties. Namelijk een redesign van je hele website of je website stap voor stap beter maken met conversie-optimalisatie. Beide bieden een waarschijnlijke toekomst met hogere conversies. Ik snap dat je misschien sneller aan een redesign denkt, dit is namelijk de snelste manier om alle conversiekillers tegelijk aan te pakken. Misschien heb je niet eens gedacht aan conversie-optimalisatie of er zelfs nog nooit van gehoord. Toch is in 9 van de 10 gevallen conversie-optimalisatie ‘the way to go’ en ik zal je vertellen waarom.

 

Redesign is geen garantie op hogere conversie

Een redesign is natuurlijk hardstikke mooi, een mooie nieuwe website en je begint weer met een schone lei. Toch is dit geen garantie op hogere conversie. De enige garantie wat een redesign kan bieden is dat het veel tijd en geld kost. Daarna is het maar hopen dat dit positieve effect heeft op je conversie. Het is dus meer een gok, dan een goed onderbouwde strategie.

Het uiterlijk van je website zegt namelijk nog niets over je conversie. Kijk maar eens naar Marktplaats, geen plaatje om te zien maar de conversie rijst de pan uit. Dat wil niet zeggen dat jouw website er ook gelikt uit moet zien, maar dat is een ander verhaal. Een redesign is dus een risicovolle overweging en kan je zelfs achterlaten met een lagere conversie dan daarvoor.

Waarom conversie-optimalisatie een betere keuze is?

Met conversie-optimalisatie kun je die verhoging wel garanderen. Dit is namelijk een volledig proces, waarbij je conversietesten uitvoert. Tijdens die testen meet je wat wel werkt en wat niet, daarmee kun je je website dus gegarandeerd optimaliseren voor conversie. Hiermee weet je zeker dat je website beter gaat presteren en de tijd en geld die je er insteekt terugverdiend.

 

Redesign is niet effectief meetbaar

Het grote verschil van een redesign ten opzichte van conversie-optimalisatie is dat je de hele website in één keer aanpast. Hierdoor is alleen het resultaat meetbaar wat de gehele redesign heeft opgeleverd. Of het nou meer of minder conversie oplevert, je zult nooit kunnen zeggen waar het precies aan ligt. Zijn het de nieuwe titels? De nieuwe afbeeldingen? De nieuwe indeling? Dat zul je nooit weten, want deze dingen zijn allen tegelijk veranderd. Je steekt veel geld en tijd in een redesign, maar je weet dan nog steeds niet waar de resultaten vandaan komen. Een conversie-optimalisatie achteraf is dan nog steeds van toepassing.

Waarom conversie-optimalisatie een betere keuze is?

Zoals je net al hebt kunnen lezen weet je met een redesign nooit waar je resultaten vandaan komen. Met conversie-optimalisatie test je onderdeel voor onderdeel. Op deze manier weet je dus bijvoorbeeld het effect van een bepaalde afbeelding op je conversie. Gaat je conversie omlaag, kun je dit eenvoudig terugzetten en iets anders testen wat de conversie misschien wel omhoog haalt. Als je je hele website een nieuw ontwerp had gegeven, had je nooit geweten wat voor impact die afbeelding heeft op je conversie.

 

Het ontwerp veroorzaakt niet per se je lage conversie

Als je een lage conversie hebt, dan hoeft dit niet altijd door het ontwerp te komen. Misschien is het voor je bezoekers wel onduidelijk wat je verkoopt, zijn je prijzen te hoog of is het onduidelijk wat de bezoeker moet doen. Ik kan je zo nog een lijst opratelen wat er aan je website of webshop kan mankeren, wat je met een redesign niet op gaat lossen.

Waarom conversie-optimalisatie een betere keuze is?

Als je de keuze maakt voor conversie-optimalisatie kun je niet alleen je ontwerp individueel testen, maar ook je teksten, prijzen en andere losse elementen. Op deze manier kun je dus effectiever zien welke dingen de meeste impact hebben op je conversie. Zo kun je jouw website of webshop in stappen geheel optimaliseren en krijg je meer inzicht in je doelgroep.

 

Wanneer kies je voor een redesign

In principe geldt de regel dat je website bij je merk moet passen. Het ontwerp van je website zal dat dus moeten reflecteren. Doet deze dat niet? Dan is het tijd voor een redesign. Ook als je website nog dateert uit het stenen tijdperk is het vanzelfsprekend tijd voor een redesign.

 

Tot slot

Lees dit artikel nog even goed als je een redesign overweegt. Kies je dan nog voor een redesign of ga je voor conversie-optimalisatie? Als een redesign niet per se nodig is zou je altijd voor conversie-optimalisatie moeten gaan. Ook als je wel voor een redesign gaat is conversie-optimalisatie daarna nog steeds van toepassing. Weet je het zelf niet zeker, kom je er niet uit of heb je vragen? Laat het me dan weten, dan help ik je graag.

 

Neem direct contact op >

Meer winst en succes via internet
Ontvang elke week tips om meer winst en succes te behalen met je website of webshop via internet.
Je gegevens zijn veilig bij mij en zullen niet aan derden worden verstrekt.

Help anderen door dit artikel te delen

No Comments
Post a Comment