Home / Conversie-optimalisatie  / Verbeter de vindbaarheid van je website in Google met deze 10 tips
Beter vindbaar met je website in Google

Help anderen door dit artikel te delen

Beter vindbaar worden in Google is altijd een goed idee. Als ondernemer weet je dat als er meer relevante bezoekers op je website komen, je waarschijnlijk ook meer omzet gaat draaien. Vooral als je dit op een duurzame manier kunt realiseren en een constante stroom kunt waarmaken. Dat is toch geweldig? Ik geef je 10 tips waarmee jij je website beter vindbaar kunt maken in Google.

1. Denk goed na over de hiërarchie

Google hecht een hoge waarde aan de bruikbaarheid van je website. Dat betekent dat je website een duidelijke structuur moet hebben. Hiervoor wil je voor het bouwen van je website al een duidelijke structuur hebben bedacht, zodat je in een later stadium niet weer je halve website over de kop hoeft te halen. Heb je bijvoorbeeld een webshop, denk dan goed na over de hoofdcategorieën en subcategorieën.

Een webshop met kleding zou er bijvoorbeeld goed aan doen om als hoofdcategorie ‘ Truien’ te nemen. Als subcategorie zou je dan bijvoorbeeld een merk kunnen gebruiken, dan krijg je een url als jouwwebshop.nl/truien/merk. Dit werk ontzettend goed in Google.

Als je geen webshop hebt, maar een reguliere website, dan werkt dit natuurlijk ook. Je zou daar goed na moeten denken over bijvoorbeeld je hoofddiensten en daaronder subdiensten kunnen hangen en zelfs je locatie. Ben je bijvoorbeeld een interieurstylist en geef je kleuradvies, dan is bijvoorbeeld ‘Kleuradvies’ je hoofdcategorie. Daar zou je dan bijvoorbeeld ‘Aan huis’ onder kunnen hangen en daaronder weer een pagina van je locatie. Als je net als ik in Hoogeveen woont maak je een pagina aan gericht op kleuradvies aan huis Hoogeveen. De url van die pagina wordt dan uiteraard jouwwebsite.nl/kleuradvies/aan-huis/hoogeveen. Een sterke combinatie om je website beter vindbaar te maken in Google.

 

2. Consistent met je content

Als ondernemer wil je graag laten zien dat je kennis hebt, druk bezig bent en dat je kwaliteit aflevert. Dat is een geweldige reden om de content op je website altijd up-to-date te houden en te laten zien dat je een bruisende website hebt. Als je regelmatig nieuwe en interessante dingen plaatst voor je doelgroep zullen ze vaker naar je website komen. Door het regelmatig posten zul je zien dat je website vele malen sneller groeit en beter gevonden wordt.

Een blog is bijvoorbeeld een mooie optie om je doelgroep te laten zien waar je mee bezig bent. Je kunt hiervoor eenvoudig een agenda opstellen waar je je aan houdt om een artikel te typen. Je bouwt aan je website en je laat je doelgroep zien dat je druk bezig bent. Heb je zelf geen tijd om artikelen te schrijven? Dan kun je dit altijd nog uitbesteden, zodat jij je kunt focussen op jouw passie en je website toch blijft groeien.

Blogartikelen schrijven uitbesteden >

 

3. Schrijf ‘Monsterpagina’s’ die verwijzen naar subonderwerpen in het hoofdartikel

Pagina’s met meer dan 4000 woorden zijn als snoepjes voor Google. Dit geeft namelijk een grote autoriteit aan die pagina, mits deze uiteraard relevante informatie bevat. Pak bijvoorbeeld een hoofdcategorie van je website en voorzie deze van meer dan 4000 woorden die gaan over de subcategorieën in die hoofdcategorie. Link in die teksten door naar de relevante subcategorieën en je hebt een toppagina om beter gevonden te worden in Google.

Vaak zijn er al plugins of andere extensies die voor jou de linkjes automatisch aanmaken in teksten. Onderzoek even of dat ook voor jouw systeem werkt. Dat neemt namelijk een berg werk uit handen. Ook kun je natuurlijk het aanmaken van die pagina geheel uitbesteden, dan heb je er zelf helemaal geen werk meer van.

 

4. Zet door en blijf consistent met content

Bij tip 2 heb ik je al gewezen op de meerwaarde van het consistent plaatsen van content. Dit is een duurzame manier, daarom heeft het ook tijd nodig voordat Google je als meer autoriteit gaat zien. Soms kan dit weken, maar ook maanden duren, ook een beetje afhankelijk van in welke markt je zit. Dat is ook de reden dat veel ondernemers het opgeven. Houd daarom vol en blijf consistent met het aanvoeren van content op je website. Daarmee ga jij je onderscheiden van je concurrenten en beter vindbaar worden in Google.

 

5. Wees strikt met jezelf

Deze tip heeft ook betrekking op tip 2 en 4, maar is ook een goede algemene tip voor ondernemen. Wees de werknemer die je aan zou nemen. Daarmee bedoel dat je strikt met jezelf moet zijn en goede afspraken moet maken met jezelf. Misschien doe je dit al, maar het is soms makkelijk om de afspraken met jezelf niet na te komen. “Dat doe ik vanmiddag wel en anders vanavond”. Hier moet je streng voor jezelf zijn en de met jezelf gemaakte afspraak nakomen.

6. Maak zoekmachine-optimalisatie een prioriteit

Zoekmachine-optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is een zeer belangrijke basis voor je bezoekers en de omzet van je website. Zet daarom zoekmachine-optimalisatie hoog op je prioriteitenlijstje. Plan hier zo’n 8 uur voor in per week en bouw op die manier een solide basis om beter gevonden te worden in Google.

Maak bijvoorbeeld een lijst met onderwerpen, pagina’s en streep deze af als je klaar bent. Op die manier heb je goed inzicht in de groei en heb je ook direct een mooi eindpunt om naartoe te werken.

 

7. Schrijf je blogartikelen zoekmachine geoptimaliseerd

Zonder plan een tekst schrijven voor je blog en online zetten trekt geen bezoekers. Ga hiervoor even goed zitten, bepaal de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden en schrijf daar je tekst op. Houd wel de bezoeker in gedachte, want je schrijft de tekst uiteraard voor je bezoeker, maar implementeer je gewenste zoektermen.

Wat voor mij vaak helpt is om de zoekwoorden vast te stellen. Daarna de tekst uitschrijven en daarna uitzoeken waar ik mijn zoekwoorden beter uit kan laten komen. Gebruik je net als ik vaak WordPress, dan is Yoast SEO  een goede plugin om je teksten zoekmachine geoptimaliseerd te schrijven.

Zoekmachine-optimalisatie uitbesteden >

 

8. Automatiseer de content op social media

Social Media is natuurlijk niet meer weg te denken als medium. Maak daar dan ook goed gebruik van, want hiermee trek je extra bezoekers mee naar je website en verbeter je je vindbaarheid in Google. Het handmatig posten van je berichten is een optie, maar dat neemt gigantisch veel tijd in beslag. Denk aan het inloggen van elk platform en het opstellen van de posts. Om dit effectiever te doen kun je gebruik maken van bijvoorbeeld Dlvr.it of Zapier. Hiermee kun je je RSS-feed koppelen en wordt je blogartikel direct gepubliceerd op je social media-kanalen.

Ook kun je uiteraard je social media inplannen. Als je bijvoorbeeld al een goed gevulde blog hebt kun je door middel van een app al je berichten inplannen en laten plaatsen op al je social media-kanalen. Wil je hier meer over weten? Neem dan even contact met mij op.

 

9. Denk aan de conversie van je website

Een succesvolle website wordt gemeten aan zijn resultaten. Resultaat is dan ook enorm belangrijk. Het is dan ook zeer belangrijk om je bezoekers zo ver te krijgen dat ze klant bij je worden. Dit kun je simpelweg doen door bijvoorbeeld een inschrijfformulier voor een mailinglijst te plaatsen, een contactformulier, een webshop op te zetten of alle drie. Op je website zorg je ervoor dat je bezoekers naar deze elementen worden gestuurd. Zo kun je bijvoorbeeld een inschrijfformulier voor een mailinglijst onderaan je blogartikel zetten of in de zijbalk.

10. Werk aan duurzaamheid

Zie je website als een stukje van je bedrijf, dat steeds waardevoller wordt. Vroeger kon je nog illegale technieken toepassen om je website beter vindbaar te maken, zoals tekst in de achtergrond met dezelfde kleur als die achtergrond. Tegenwoordig straft Google dit direct af en moet je veel moeite doen om er weer bovenop te komen. Door consistent te zijn met je content, de focus op zoekmachine-optimalisatie te leggen en de bruikbaarheid van je website, werk je aan echte duurzaamheid. Op die manier zul je legaal en effectief beter vindbaar worden in Google.

 

Wil je beter gevonden worden in Google, maar heb je daar zelf geen tijd voor?

Met deze 10 tips kun je zelf een grote slag maken om je website beter vindbaar te maken in Google. Er gaat behoorlijk wat tijd in zitten, maar dat is het zeker waard. Heb je nou zelf geen idee hoe je het moet aanpakken of wil je alles uitbesteden? Neem dan gerust contact met mij op.

Meer winst en succes via internet
Ontvang elke week tips om meer winst en succes te behalen met je website of webshop via internet.
Je gegevens zijn veilig bij mij en zullen niet aan derden worden verstrekt.

Help anderen door dit artikel te delen

No Comments
Post a Comment