Home / Conversie-optimalisatie  / Waarom je als fysieke winkel online aanwezig moet zijn
Social media belangrijk voor fysieke winkels

Help anderen door dit artikel te delen

Zoals je misschien zelf al wel hebt gemerkt, staan de fysieke winkels behoorlijk onder druk. Met de opkomst en de populariteit van webshops lijken de fysieke winkels eigenlijk niet meer nodig. Toch blijft het bestaansrecht van een fysieke winkel zeker wel gehandhaafd. De tijden van ‘gewoon’ een winkel hebben en hopen dat mensen van de winkelstraat zomaar binnenlopen zijn helaas wel geweest. Waar vroeger iemand naar je winkel kwam omdat hij/zij iets nodig had en jij dat aanbood, zul je er nu meer moeite voor moeten doen. Daarom is het belangrijk om als fysieke winkel ook online aanwezig te zijn, vooral social media is een goed kanaal, en ik zal je een aantal redenen geven waarom.

 

Zichtbaarheid

De eerste reden is misschien wel de meest simpele, zichtbaar zijn. Tegenwoordig loopt er bijna niemand meer rond zonder een social media-account. Zij het Facebook, Twitter, Instagram of welk sociaal kanaal dan ook. Daar kun je natuurlijk eenvoudig op inspelen door daar ook aanwezig te zijn. Social media is namelijk 24 uur per dag toegankelijke en waarschijnlijk spendeert je doelgroep meer tijd op social media dan dat ze in de winkelstraten aanwezig zijn. Door online zichtbaar te zijn ben je dus vaker in het zicht van je doelgroep.

 

Meer connectie met je doelgroep

Dit is natuurlijk een punt wat je in de winkel heel makkelijk kunt doen. Maar als mensen niet in je winkel komen of, nog erger, je winkel niet eens kennen wordt dat lastig. Als je online aanwezig bent, bijvoorbeeld op Facebook, kun je daar de interactie met je doelgroep zoeken. Met de juiste contentcreatie kun je in gesprek gaan met je doelgroep en daarmee bouw je een band op. Zorg natuurlijk wel dat je online dezelfde identiteit aanhoudt als in fysieke winkel. Door deze ‘online’ connectie zullen de mensen sneller aan je denken als zij in de winkelstraten lopen.

Het mooiste is dat je online in gesprek kunt gaan met de mensen waar jij je winkel voor hebt opgezet. Je leert zo zelf ook de doelgroep kennen en kunt daar eventueel op een fysieke manier op inspelen.

 

Gratis marketingkanaal

Dit is natuurlijk alleen van toepassing als je alles zelf gaat onderhouden. Op social media aanwezig zijn biedt je de uitgelezen kans om je acties en producten uit te lichten. Het grote voordeel is dat je dit direct bij de doelgroep doet, je schiet dus scherper dan met een advertentie in de krant. Kies je er voor om toch te investeren, bijvoorbeeld in een lokale advertentiecampagne, dan ben je nog steeds voordeliger uit dan met een advertentie in de krant.

 

Het moge duidelijk zijn dat het bijna niet realistisch meer is om niet online aanwezig te zijn. Een mooi voorbeeld en inspiratie van een fysieke winkel die op Facebook goed bezig is, zijn De Jongens Hoogeveen. Zij hebben een duidelijke identiteit in hun winkel en voeren deze sterk door op Facebook, vaak met een humoristisch tintje. Hierdoor genieten zij steeds meer bekendheid online en zijn zij constant ‘top of mind’ bij hun doelgroep.

 

Beter vindbaar

Een mooie bijkomstigheid van online aanwezig zijn is dat je beter vindbaar bent. De status van social media-kanalen is zo hoog dat zoekmachines deze als uiterst relevant beschouwen. Ook als mensen bijvoorbeeld zoeken op ‘winkelen in (jouw plaats)’ zul je dan makkelijker gevonden worden. Je krijgt meer bekendheid en zult dus ook gevonden worden door mensen die in jouw stad willen winkelen en dit eerst online opzoeken. Daarnaast is het natuurlijk noodzaak die online aanwezigheid sterk neergezet te hebben, zodat die mensen je winkel gaan bezoeken.

 

Wil je nou zelf ook je online aanwezigheid vergroten, maar weet je niet hoe of wil je dit uitbesteden? Neem dan contact met me op, dan help ik je om jouw fysieke winkel online te presenteren, zodat je meer conversie in de winkel kunt scoren.

 

Neem direct contact op >

Meer winst en succes via internet
Ontvang elke week tips om meer winst en succes te behalen met je website of webshop via internet.
Je gegevens zijn veilig bij mij en zullen niet aan derden worden verstrekt.

Help anderen door dit artikel te delen

No Comments
Post a Comment